0
09120368440

سه مورد از خطراتی که موقع بزرگ شدن پروژه، برنامه نویس ها را تهدید می کنی؟

ممکن است یک سری کارهایی بدون آنکه آگاه باشی انجام بدهی که در وقت بزرگ شدن پروژه تو را به دام اندازد.

حتی ممکن است این کارها به دلیل اینکه دست و پای تو را برای توسعه پروژه می بندند باعث شکست تو شوند.

گاهی اگر بعد از مدتی به پروژه برگردی نرم افزاری که با دست خودت ساختی به نظرت ناآشنا بیاید.

برای اینکه بتوانی جلوی این اتفاق را بگیری باید از سه اشتباهی که در زیر در مورد آنها صحبت کرده ام آگاه شوی.

این اشتباهات به ظاهر ساده اما در باطن کشنده را انجام ندهید:

 

نام گذاری نامناسب برای نام کلاس، متغیر ها و توابع

نام گذاری صحیح نام کلاس متغیر ها و توابع بسیار مهم هستند و باید متناسب با مفهومی که برای آن کلاس میسازی یا تابعی که می‌نویسی انتخاب شوند.

مثلاً فرض کن بخواهی یک تابع بنویسی که اطلاعات یک انسان را حذف کند و نام این تابع را dhuman بگذاری.

آن وقت اگر بعد از مدت ها به این پروژه برگردی احتمالاً لازم است که برای اینکه متوجه بشوی این تابع چه کاری انجام میدهد به سراغ کد ها بروی و این دقیقا چیزی است که می‌خواهیم اتفاق نیفتد چون کار بسیار زمانبری است.

در واقع اگر خودت به تنهایی کار کنی یا یک تیم برنامه نویسی داشته باشی، برای اینکه خودت و دیگر برنامه نویس ها بتوانید به راحتی متوجه شوید چه قطعه کدی نوشته‌ شده و هدف از آن قطعه کد چیست باید برای نام گذاری آن ها یک استاندارد در نظر بگیری.

استانداردی که هم خودت و هم، هم تیمی‌هایت آن را متوجه بشوند.

حذف dead code و کامنت های به درد نخور

گاهی اوقات ممکن است در بین کد ها متوجه شوی یک قطعه کد هست که خروجی خاصی ندارد، به این کدها dead code می‌گویند.

اگر از این کدها در برنامه ات وجود داشته باشد بهتر است قبل از این که باعث شوند تو گیج شوی آنها را پاک کنی.

مسئله دوم کامنت ها هستند که در نوع خود شان بی نظیرند اما  بعد از مدتی اگر مقدار این کدها زیاد شود پروژه قیافه درهم برهم می شود و کار کردن با آن کلافه کننده خواهد بود آن وقت راه حل هایی که به ذهنت می رسد این است که:

این پروژه معلوم نیست چیست و باید آن را از اول بنویسم که این کار یک کار وقت گیر و هزینه بردار است

پروژه را تمیز کنم که ممکن است اتفاقی تغییراتی ایجاد شود که باعث خراب شدن پروژه یا به وجود آمدن خطاهایی شود

بی خیال این پروژه بشوم که به معنای واقعی در یک کلمه شکست است

بنابراین بدون این که وسواس به خرج بدهی کامنت ها و کدهای بدرد نخور را حذف کن

پروژه بدون معماری نرم افزار محکوم به شکست خواهد بود

معماری نرم افزار در یک جمله یعنی هر کد را با توجه به جنسدر جای مخصوص خودش قرار بدهی

مثلاً کد های مربوط به ارتباط با دیتابیس را در یک قسمت و کدهای مربوط به واسط کاربری یک نرم افزار را در جای دیگری قرار دهی.

حالا تصور کن اگر معماری وجود نداشته باشد و همه این کدها باهم قاطی شوند آن وقت چه اتفاقی می‌افتد؟

احتمالاً اگر بخواهی دنبال یک قطعه کد بگردی مدت زمان زیادی وقت نیاز داری و ایجاد تغییرات در کدها کار پر ریسکی خواهد بود.

مثلاً در زمانی که میخواهی یک قابلیت به نرم‌افزار اضافه کنی.

این مورد کارهای ساده‌ای هستند اما در باطن خطرناک اند

درست مثل این است که عادت های غذایی پرخطری داشته باشی ولی انتظار داشته باشی که بیمار نشوی.

شاید یاد این جمله بیفتی که پیشگیری بهتر از درمان است بنابراین برنامه نویس ها هم دقیقاً برای جلوگیری از شکست پروژه اشان باید عادتهای اشتباه را کنار بگذارند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برنامه نویسی یا کد بازی ؟

بیش از 10000 نفر در خانواده آکادمی برنامه نویسی مدحج عضو شده اند و بجای کدبازی، میخواهند ماهیانه سفارش پروژه بگیرند و درآمد داشته باشند.
دوست داری وارد خانواده ما شوی ؟

.